جمعه، دی ۰۸، ۱۳۸۵

برابری زن و مرد حتی در تابلوهای راهنما


شهر وین یک کمپین جالب و خلاقانه برای برابری حقوق زن و مرد راه انداخته با نام "وین جور دیگری می­بیند" که نشون میده چقدر بعضی از عادت­های روزمره مردم هم به نوعی نشان از نگاهی نابرابر به زن و مرد دارند.






شهری را تصور کنید که در آن چراغ­های عابر پیاده آن شمایلی از یک زن را نشان می­دهد یا علامت خروج اضطراری یک ساختمان زنی را در حال دویدن نشان می­دهد نه مردی را. یا مثلاً در تابلو عبور دوچرخه­سوار دوچرخه زنانه هم می­شود نشان داد. قصه البته به همینجا ختم نمی­شود، مثلاً در محل­هایی که برای عوض کردن پوشک بچه در نظر گرفته شده هم می­شود مردی را در حال عوض کردن پوشک بچه نشان داد. یا مثلاً در اتوبوس و ترن برای مشخص کردن صندلی­هایی که برای خانم­های مسن یا حامله در نظر گرفته شده آقایی را نشان داد نشسته با بچه­ای بر روی زانو.
بانیان این طرح معتقدند که با این کار ذائقه بصری مردم به چالش کشیده می­شه و وادارشون میکنه که نگاهی نو و برخوردی نو با مسئله داشته باشند.






البته این وسط تابلو راهنمایی "کارگران در حال کارند" که زنی دامن­پوش در آن مشغول حفر زمین است و در یکی از پوسترهای کمپین هم استفاده شده بخاطر مقررات راهنمایی و رانندگی شانسی برای رسمیت یافتن ندارد.

اصل مطلب
خبر به در یاهو

3 نظرات:

Jalebe! Man fekr mikardam ke in neshane-ha bishtar 'unisex' hastand... behar-hal kar jalebiye.

Hamin diroz toye ye sakhtemon didam ke ye dokhatr dasht ye divare ro rang mizad; rastesh yekam tajob kardam. Hatta zehnemon ham nakhod-agah jodasaziye 'karhaye zanane/mardane' dare.

Ratsi, har vaght miam inja ye 'ad' (fekr konam ad-e cell-phone) mizane biron; khodet ino gozashti? In roye 2 coputere mokhtalef tajrobe shode.

na, in pop up ha tablighatan ke mitoone sourcehae mokhtalefi dashteh bashe.
khode man ham az sharresh dar amn nistam

جناب تلفنچي
نه كه اسم تلفنچي بي‌كلاس باشه، ولي تو وبلاگ شما اين همه چيزاي جالب پيدا مي‌شه و وبلاگتون هم شايد بتونه اسم جالب‌تري داشته باشه.لازم نيست آدرس رو عوض كنيد، فقط تايتل رو مي‌تونيد. ولي بهر حال با هر اسمي ما قبول داريم، فقط لطفاً پستهاي جديد رو پينگ كنيد

Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes