سه‌شنبه، دی ۰۵، ۱۳۸۵

درآمدی بر َویناختن


در انگلیسی بهش میگن کریسمس، در فرانسه میگن نوئل و در ايتاليايی ناتاله. در آلمانی بهش میگن "وَیناختن (Wiehnachten) " به معنی­ شب مقدس.
میشه گفت انتظار ویناختن با "ادونت (Advent) کلید می­خوره. اون وسط هم روز نیکلاس جای خودشو داره برای بچه­ها.
بد نیست نگاهی به این مراسم بندازیم.

Advent
Advent یک کلمه لاتین هست به معنای ورود یا انتظار ورود که حکایت از انتظار برای آمدن مسیح دارد. چهارتا یکشنبه قبل از وَیناختن شمارش معکوس Advent شروع میشه. چهارتا شمع باید تا قبل از وَیناختن روشن بشن. در هر یکشنبه یک شمع روشن میشه تا یکشنبه آخر که هر چهارتا روشن بشن. بچه­ها یک تقویم خوردنی هدیه می­گیرن که به تعداد روز های از اول دسامبر تا روز وَیناختن خونه­های کوچولو داره پر از معمولاً شکلات.بچه­ها هر روز خونۀ اون روز رو باز می­کنن و شکلاتشو می­خورن و به این ترتیب تا رسیدن وَیناختن روزشماری می­کنن.

Nikolaustag
روز ششم دسامبر روز نیکلاس (Nikolaustag) است. غروب روز قبل بچه­ها قبل از خواب کفش­هاشون رو لب پنجره یا پشت در می­ذارن تا شب سن­نیکلاس بیاد و یواشکی براشون هدیه بذاره توی کفش­هاشون. در بعضی خانواده­ها هم سن­نیکلاس (که معمولا یکی از نزدیکان هست که تغییر قیافه داده) خودشو به بچه­ها نشون میده. قدیما بچه­ها گاهی هم از سن­نیکلاس می­ترسیدند چون در واقع اون می­بایست بر اساس کارنامه اعمال بچه­ها به آنها پاداش بده که ممکن بود تنبیه با ترکه­ای که همراه داشت رو هم شامل بشه. ولی این تنبیه دیگه انجام نمیشه، در عوض بچه­ها باید در طول سال مواظب اعمال خودشون باشن مبادا که نیکلاس به خاطر کارهای بدشون نیاد یا چیزهایی رو که دوست داشتن براشون نیاره.

Weihnachten
­ وَیناختن همون جشن تولد مسیحه که در کشورهای آلمانی­زبان غروب روز بیست­وچهارم دسامبر که بهش میگن غروب مقدس (Heiliger Abend) جشن گرفته میشه. بچه­ها با کمک بزرگترها درخت وَیناختن (Weihnachtsbaum) رو آذین­بندی و چراغانی میکنن و آواز وَیناختن می­خونن (یا اقلاً نوارش رو گوش میدن) و از همه مهم­تر هدیه­هاشونو می­گیرن. در بیشتر نواحی شمالی آلمان کسی که هدیه­ها رو میاره همون کاراکتر معروف با لباس قرمز، ریش سفید و کیسۀ پر از هدایا بر پشت است که هووهوو کنان میاد و هدیه بچه­ها رو میده. اسم این کاراکتر هست وَیناختنمن (Weihnachtsman) . در بیشتر نواحی جنوبی کسی که هدیه­ها رو میاره کاراکتر دیگری هست به نام Kristkind که فرشته­ای هست نامرئی که با فرشتگان ملازمش از آسمان میاد و هدیه­هایی رو که بچه­ها آرزو کردن زیر درخت وَیناختن میذاره و میره ولی خودش دیده نمیشه. معمولاً بچه­ها قبلاً با کمک بزرگترها هدیه­هایی رو که دوست دارن روی کاغذی نوشتن و زیر درخت وَیناختن گذاشتن.
وَیناختن به خاطر درخت وَیناختن و هدیه­هاش و همینطور تعطیلاتش که به تعطیلات آخر سال وصل میشه مهم­ترین جشن برای بچه­ها هست.
عمو تلفنچی هم اینجا به همه شما میگه:

Fröhliche Weihnachten

Merry Christmas

Joyeux Noël

Buon Natale

پ.ن: با کامنت مداد سفید عزیز به روز شد

4 نظرات:

در ایتالیائی هم بهش می گن ناتاله، تلفنچی جان
buon natale :)

تلفنچی نازنین
املای بُن، همان گونه است که در کامنت بالا برایتان نوشته ام. در بسیاری از کلمات ایتالیائی، بر خلاف عرف همیشگی کلمات انگلیسی، اول یو می آید بعد اُ
per esempio: Buon Natale o buona notte :)
شرمنده از این همه ملا لغت گونه گی :)

ممنون مداد عزیز از یادآوری

Feliz Navidad!

Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes